کنگره اخلاق و کرامت انسانی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم برگزار می کند: کنگره چند رسانه ای اخلاق و کرامت انسانی با محوریت تکریم والدین

کنگره اخلاق و کرامت انسانی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم برگزار می کند: کنگره چند رسانه ای اخلاق و کرامت انسانی با محوریت تکریم والدین

کنگره اخلاق و کرامت انسانی

بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(صلی اللّه علیه و آله وسلّم) فرمودند:
"اِنّی بُعِثتُ لِاُتَمِّمَ مَکارِمَ الاَخلَاق "
من برای کامل کردن مکارم اخلاق برگزیده شده‌ام...

پیوندها

احترام به والدین چه دارا چه ندار ...

پنجشنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۳، ۰۱:۰۲ ب.ظ


نقش والدین به عنوان اضلاع بنیادین تشکیل دهنده بنیاد خانواده امروزه با تلاطم امواج سنگین تغییرات اجتماعی رو به رو شده است.

در دوران کنونی و در تلاطم پیچ و خم های زندگی امروزی ارزشهای سنتی و قابل احترامی که برگرفته از دین والای اسلام و آمیخته  شده با فرهنگ ناب ایرانی همچون احترام به والدین در حال رنگ باختن و به مرور به فراموشی سپرده می شود.
در همین رابطه حجت الاسلام دهقان کارشناس مذهبی در مورد فلسفه احترام به والدین گفت: در اسلام همواره و در همه حال احترام به پدر و مادر و پاسداشت مقام آن ها حال با هر سطح فرهنگی و اقتصادی توصیه شده است.
دهقان با اشاره به این که در شرایط کنونی والدین بیشتر به عنوان بازوی تامین مالی خانواده جهت دستیابی به رفاه نسبی در حال نقش آفرینی  هستند گفت: در جامعه امروزی ما با توجه به تغییرات اقتصادی صورت گرفته ممکن است نقش تامین مالی و اقتصادی والدین اندکی پر رنگ تر شده است.
این کارشناس مذهبی در ادامه تصریح کرد: این بدان معنی نیست که نقش تربیتی والدین بر فرزندان کم رنگ است یا این که اصلا وجود ندارد بلکه این مهم باید در سطح اجتماع و در طبقات مختلف اجتماعی چه از لحاظ سطح دستیابی به رفاه و تحصیلات بررسی شود.
* احترام به والدین چه دارا چه ندار
حجت الاسلام دهقان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا شکل رفتار فرزندان با والدینشان می تواند بر مبنای بعد اقتصادی تعریف شود بدین معنی که در خانواده های مرفه به دلایل خاصی ارتباط عاطفی و احترام به والدین کمرنگ دیده شود و در سطح طبقات میانی و پایین جامعه به علت وجود پیوستگی بیشتر این ارتباط از استحکام بیشتری برخوردار است گفت: پاسخ مطلق به این سوال امکان پذیر نیست به این علت که تنها بحث دارا و ندار نیست بلکه خوبی و بدی در تمامی اقشار حال با نسبت کم و زیاد وجود دارد به همین دلیل صرفا نمی توان بر مبنای سطح برخورداری از رفاه گفت که احترام به والدین در خانواده های مرفه نسبت به طبقه متوسط و پایین جامعه کمتر یا حتی بیشتر است.
نهایتا این نکته قابل تامل است که توجه به تربیت مناسب فرزندان با استفاده از ارزش های اخلاقی برگرفته از احکام دینی و فرهنگ ناب ایرانی در ثبات تکریم والدین در خانواده ها از سوی فرزندان بسیار تاثیرگذار بوده است و بازخوردهای این مهم را می توان در خانواده هایی که این روش صحیح تربیتی را در فرایند آموزش و رشد و نمو فرزندان خویش بکار گرفته اند به وضوح قابل مشاهده بوده و چندان بحث اقتصادی به عنوان اهرم اصلی شدت وحدت این موضوع مطرح نبوده است.
گزارش بهنام عزیزی
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۲۳
دبیرخانه کنگره چند رسانه ای اخلاق و کرامت انسانی

تکریم والدین

معاونت امور جوانان استان قم

هلال احمر قم

کرامت انسانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی